Je komt energietekort en je wilt hier wat aan doen.. Het liefst wil ik dan een handleiding waarin staat wat ik precies moet doen; dan gooi ik er een bak discipline tegen aan en dan is het weer goed toch? Zoveel minuten bewegen, niet of wel slapen overdag, zoveel en zo lange pauzes.. klaar. Er zijn vanuit ergotherapie handvaten en methodes die je hierin kunnen helpen, zoals het puntensysteem bijvoorbeeld. Maar uiteindelijk is dat ook geen wetboek. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Vasthouden aan wat anderen zeggen dat goed voor je is, kan heel vervelend uitpakken! Wat kan je dan wel verder helpen om erachter te komen wat het beste voor jou werkt? Ik geef hier tips uit mijn ervaring.

Onzekerheid accepteren

De eerste tip die ik wil geven is om te accepteren dat je vaak de mist in zal gaan. Wat de ene dag wel een goed idee is, pakt een andere dag heel slecht uit. Niemand kan dat perfect voorspellen, dus soms zal je het verkeerd inschatten en spijt hebben. Zeker als je gewend bent om altijd door te zetten. Dat hoort erbij en neem jezelf dat niet kwalijk. Door goed te luisteren naar signalen van je hoofd en lichaam en dit te oefenen kan je hier wel steeds beter in worden. Maar ook dan is er de valkuil dat je kan doorschieten en door alle signalen in de war raakt of hier te obsessief mee bezig gaat. Dus de ene dag is het beter om lekker wat signalen te negeren en de andere dag moet je er juist goed naar luisteren.. snap jij het nog?

Lichaam en geest

Vaak hoor je dat je lichaam en geest met elkaar verbonden zijn. Voel je je ziek dan kan je down worden en als je down bent kan je bijvoorbeeld juist misselijk worden. Andersom geld dat ook: ben jij heel vrolijk of enthousiast dan denk je misschien dat je fysiek alles wel aan kan. En de kans dat jij je mentaal fijner voelt als het fysiek goed met je gaat is natuurlijk groot.

Deze interactie maakt het extra lastig om in te schatten hoe je je energie het beste kan verdelen. Waar je hoofd behoefte aan heeft is niet altijd hetzelfde als waar je lichaam behoefte aan heeft. De eerste stap is om te proberen herkennen waar welke behoefte zit. Dan pas kan je gaan afwegen welke belangrijker is, of nog beter, of ze samen kunnen gaan. Je kan dit doen door meerdere keren per dag even kort te checken en jezelf te vragen: hoe voel ik me nu mentaal? Hoe voelt mijn lichaam? Waar heb ik behoefte aan? Kan of wil ik daar wat mee doen, of is het goed zo? Als je dit moeilijk vind zijn yoga of meditatie manieren die kunnen helpen.

In mijn geval voelde ik vaak pas achteraf dat ik eigenlijk te ver was gegaan. Wat mij hierin helpt is verplichte pauze momenten in te lassen. Door bijvoorbeeld een netflix serie te kijken tussen activiteiten of even op bed te gaan liggen als ik heb gewerkt. Mijn hoofd komt tot rust, mijn lichaam krijgt even rust. Op dat moment kan ik weer veel beter voelen hoe het ervoor staat. Voel ik me goed, dan pak ik de activiteit weer op. Heb ik meer rust nodig, dan neem ik die.

Niet forceren

Wanneer je een beetje kunt herkennen wat er met je gebeurt als je je inspant (fysiek of mentaal) is de volgende stap, om je energiebalans echt aan te pakken, het stoppen met forceren. Je weet misschien echt wel dat je nu eigenlijk moet stoppen of pauze moet nemen, maar hebt de neiging om door te blijven gaan, het af te willen maken. Of je kan misschien heel veel twijfelen als je moet kiezen tussen activiteiten. Maar vaak als iets een echt slecht plan is dan is er zo’n stemmetje die je dat verteld of voel je je misschien heel gestrest. Door daar naar te luisteren behaal je al de grootste winst. Ook als je twijfelt of het nou wel of niet een goed idee is om te slapen overdag kan je ‘niet forceren’ toepassen. Ben jij helemaal hyper? Dan kan je in bed gaan liggen, maar heeft het waarschijnlijk echt geen zin. Vallen je ogen continu dicht? Ga dan maar even een powernap doen. En wanneer het niet zo duidelijk is en onzeker wat je het beste kan doen, dan probeer je gewoon het een of het ander. Dan zie je achteraf wel hoe het ging en misschien zou je het een volgende keer anders doen.

Inzoomen en oefenen

Op het moment dat je de grootste pieken eruit haalt, word steeds beter zichtbaar wat er over blijft. Zo kan je stapje voor stapje steeds beter kijken en voelen waar je aan toe bent en wat je nodig hebt. En zo blijf je oefenen en word je steeds beter in het bewaken van je energiebalans. Op het moment dat je voor het eerst toegeeft aan wat je nodig hebt en bijvoorbeeld rust pakt, dan kan het heel goed dat je je eerst wat slechter gaat voelen. Alles wat je negeerde komt ineens op je af en je lichaam denkt ‘eindelijk! Shut down!’. Schrik hier dus niet van als het gebeurd. Houd hoop, want door te doen waar jij behoefte aan hebt, zul je je uiteindelijk juist steeds beter voelen!

Vind jij het moeilijk om uit te vinden wat goed voor JOU is? Deze blog van Anita geeft je een praktische methode om bewust keuzes te gaan maken. In mijn andere blog vind je veel voorbeelden van energielekkages met mogelijke oplossingen.

Geschreven door Online Buddie: Anne